dissabte, 30 de març del 2013

COMENCEM

Durant el mes de març he començat el segon període de pràctiques!
Les realitzo en el mateix centre que el primer període, una escola concertada religiosa i  integral. Situada al centre d'un poble del Maresme, d'on jo sóc.  Ofereix el servei des de 2n cicle d'educació infantil fins batxillerat, i una branca de comerç i atenció al públic de PQPI (Programa de Qualificació Professional Inicial). Consta de tres línies per nivell per tant estem parlant d'uns 1300 alumnes aproximadament i d'un claustre d'uns 80 professors i professores. 
Ens trobem davant d'un claustre relativament jove i amb ganes de fer, enfeinats i preocupats per la situació en què es troba l'educació i les escoles del nostre país, però tot i així engrescats per fer les coses ben fetes. Un claustre ric i heterogeni però amb certes normes de disciplina i de comportament unificades i comunes. 
Pel que fa  a l'alumnat i les seves famílies, cada vegada més trobem més diversificat de tipologia de família, tan pel seu orígen, com per la seva formació i organització. si bé la  majoria de famílies són de classe mitjana alta, també trobem un 13% de famílies d'origen estranger (àrabs la gran majoria). 

Ara que ja us he presentat una mica l'escola, poc  apoc aniré explicant-vos el meu dia dia de les pràctiques. La veritat és que espero gaudir i aprendre tan com en el primer període. 

diumenge, 16 de desembre del 2012

REFLEXIONS FINALS


Durant el període de pràctiques he intentar que en cada entrada al blog hi hagués una petita aportació i/o reflexió valorant cada sessió que duia a terme.
En aquest moment,  he estructurat les meves reflexions entorn al període de pràctiques basant-me en els diferents aspectes que he pogut anar observant i en el que he pogut intervenir de manera més directe, i com ha interpel·lat en la meva tasca professional i personal.  
Per tant en cada un dels apartats següents incloc els meus pensaments, idees i reflexions entorn al tema proposat.

Relació amb el centre de pràctiques
El centre on he realitzat les pràctiques  és el centre on treballo de mestre en l’etapa d’educació infantil. El fet d’haver pogut estar en contacte amb la realitat de l’etapa de  Secundària m’ha obert un altra perspectiva d’ enfoc entorn als meus propis companys/es i sobretot amb el món de l’adolescència i la seva presència a l’escola.
Per altra banda, el fet de situar-me en el rol de psicopedagog m’ha donat la oportunitat d’intentar tenir una mirada diferent a l’hora d’encarar el treball amb l’alumnat, el professorat i les famílies del centre.

Funcions de l’equip d’orientació
S’entén l’orientació com allò inherent en l’educació que contribueix a la formació integral. La seva tasca consisteix en promoure i facilitar el desenvolupament personal de l’alumnat a través de l’assessorament i el recolzament necessari en les mesures d’atenció al diversitat idònies per cada alumne/a.
Durat aquest període de pràctiques m’he adonat que una de les  tasques més important de  l’equip d’orientació del centre és vetllar per una coherència pedagògica tan en el que fa la currículum com en aspectes més relacionals, emocionals i de desenvolupament personal rellevants en el funcionament del dia a dia de la vida escolar.
Posaria l’èmfasi en:

A) Atenció amb l’alumnat
  1. Docència en la part comuna i optativa del currículum, prioritzant l’alumnat amb més dificultats a fi que assoleixi les competències bàsiques
  2. Atenció individualitzada a  alumnes amb necessitats educatives especials i alumnes que, per situacions personals o socials, requereixen una atenció específica. L’atenció als alumnes amb NEE ah e comportar la col·laboració amb el professorat en al preparació de materials i activitats adaptades, per tal que es disposi dels recursos apropiats per  ala participació d’aquests alumnes en activitats de l’aula ordinària.
B) Suport tècnic al professorat
1.  valoració de necessitats educatives de l’alumnat en l’àmbit acadèmic i escolar i concreció de propostes d’intervenció de l’alumnat.
2.      Col·laboració en la planificació d’estratègies organitzatives i didàctiques per  a l’atenció a NEE de l’alumnat
3.      Participació en l’elaboració i el seguiment d’adaptacions curriculars individualitzades.
4.      Aportació de materials específics i adaptats que facilitin la participació de l’alumnat amb dificultats específiques en les activitats ordinàries
5.      Col·laboració en al prevenció de conductes de risc i en la gestió de conflictes (treball d’educació emocional)
6.      Participació en al CAD (Comissió d’Atenció a la Diversitat) a fi de col·laborar en al planificació i el seguiment de mesures d’atenció a les NEE de l’alumnat del centre
7.      Coordinació de les actuacions dels serveis externs que intervenen en l’atenció a l’alumnat
8.      Contacte i seguiment de els famílies. 

Atenció  a la diversitat
Sota aquest subtítol podem englobar una gran infinitat de temes però en el meu cas l’aspecte que més he pogut observar és la participació de l’equip d’orientació en l’elaboració i el seguiment dels plans individualitzats dels alumnes amb NEE. Una vegada més s constata que el professorat requereix d’un ajuda més professional i específica a l’hora d’encarar-se en un procés de reflexió i disseny d’un pla individual per un alumne amb unes necessitats específiques. Nos empre cal entendre al psicopedagog com a un expert sinó com un membre més del procés el qual dóna una mirada diferent i aporta una nova perspectiva a la globalitat.

Treball en xarxa amb professionals interns i externs al centre
Voldria destacar la importància vital d’aquest treball en xarxa. Torno a citar una frase que ja vaig incloure en una de els meves entrades al blog però que per a mi és clau en el procés d’educar en la societat actual:
“ Allà on tu no pots arribar segur que hi arriba un altre o bé, aquest, et pot ajudar arribar-hi. “
El treball en equip que he pogut observar en l’equip d’orientació del centre és vital. Per una banda, amb aquesta cooperació entre les orientadores, aquestes no es senten soles davant un treball intens tan mentalment com emocionalment i, a vegades, poc reconegut.  
Per altre cantó, la fenia conjunta amb el professorat fa que tots actuïn en una mateixa direcció. A vegades des de la visió parcel·lada d’un professor/a es fa difícil entendre la globalitat de l’alumnat, i l’ajuda del psicopedagog les dóna eines i recursos per millorar la seva tasca educativa i per tant sonar una resposta més acurada a les necessitats de l’alumnat.
Per últim, el treball amb agents externs al centre,  ena quest cas he pogut observar en directe la relació amb l’EAP de la zona, però sé que també treballen amb un seguiment amb tots aquells Professional més específics que porten un seguiment i un procés terapèutic amb l’alumnat fora del centre escolar.

valoració a nivell personal
Ha estat un període molt intens, en el que no sempre m'ha estat fàcil tirar endavant i encarar amb positivisme les situacions del dia a dia. Malgrat això, ha estat un temps d'aprenentatge, on poc a poc es va posant al seu lloc cada un dels coneixements previs que ja tenia durant tots aquest anys, on l'experiència prèvia, et carrega la motxilla i, on tot allò que descobreixes es va entrellaçant i construeix un nou coneixement i t'omple d'energia renovada per continuar endavant.  


Aspecte treballat en el període de pràctiques


EDUCACIÓ EMOCIONAL

aprenem a ser i a conviure

Una de les àrees d'influència de l'orientadora en el currículum dels alumnes de la ESO és l'Educació Emocional.
En aquest cas és la professora d'una matèria de modalitat de 3r ESO que porta per títol: aprenem a ser i a conviure
És el primer any que s'ofereix aquest matèria a l'alumnat de la ESO.  S'ha dut a terme durant el primer trimestre amb un grup de 15 alumnes. Es duia  a terme en dues sessions la setmana d'una hora cada una.

A nivell personal, he fet formació referent aquest aspecte, és per això que em vaig oferir per donar un cop de mà  a l'hora de preparar les sessions i els continguts a treballar durant la matèria optativa. 
Dedicàvem una estona de cada setmana per poder compartir materials i contrastar maneres de treballar, enfocar i transmetre la importància del treball de les emocions en la nostra societat. 

Un dels aspectes que vam reflexionar és el com es justifica aquesta matèria  a l'escola. En aquest cas jo proposaria les diferents qüestions:
L'educació emocional és la capacitat de controlar i reconèixer els sentiments i emocions propis i dels altres, de discriminar entre elles i fer servir aquesta informació per guiar el nostre pensament i les nostres accions.
L'educació emocional treballa la forma d'interactuar amb el món. Té molt en compte els sentiments, i engloba habilitats com el control dels impulsos, l'autoconsciència, la motivació, l'entusiasme, la perseverança, l'empatia, l'agilitat mental, etc., que resulten indispensables per a una adaptació social bona i creativa.
L'educació emocional intenta potenciar la nostra intel·ligència emocional per tal de facilitar el desenvolupar-se a la vida amb èxit i felicitat.  Aquestes habilitats es poden aprendre i estimular en l'edat escolar,  especialment durant el desenvolupament de l’ús de la mediació verbal, entre els cinc i els set anys d'edat.   Així doncs,  creiem que aquest resulta un nivell adequat per incloure aquests aprenentatges.

Nota: 
Al ser un treball continuo durant el trimestre, he adjuntat en forma de pàgines, l'organització i  d'aquest aspecte en la barra lateral.