divendres, 24 de maig del 2013

REFLEXIONS FINALS



Aquest període de pràctiques està arribant al final i ara cal anar a fent el tancament i posant en ordre tot allò que un va aprenent, interioritzant i sense adonar-se integrant a la seva manera de fer, penar i actuar. 
Al plantejar-nos aquest segons període de pràctiques amb la meva tutora, la mateixa que el primer pràcticum, vam estar pensant en allò que realment l’escola necessita, que pengés del departament d’orientació però que  per manca de temps o per manca de gent amb ganes de fer-ho no s’havia tirat endavant. Reflexionant sobre aquest punt ens va venir el cap tot el tema de la conflictivitat a les aules i el centre en general.  Així vas er com vam arribar al tema de la mediació. Personalment em va engrescar molt, ja que jo en alguna ocasió vaig formar-me ens aquest aspecte, hi crec i crec que es necessari oferir una altra via alternativa a la resolució de conflictes.
A partir d’aquí ens vam anar engrescant i van anar sorgint idees de com treballar-ho, elabora-ho i er tant crear aquest recurs, eina per al nostre centre. En primer lloc, calia tenir el sí de l’equip directiu, ja que un projecte com aquest no es pot tirar endavant si l’equip directiu del centre no hi creu. Així vas er com la meva tutora i jo vam anar exposar al director la idea de les meves pràctiques i l’oportunitat de introduir al mediació al centre. Tan ell com al resta de l’equip ho va trobar molt interessant i ens van donar llum verda per tirar-ho endavant. Ara sí, això ja anava de debò.
A partir d’aquí vaig planificar tot el pla de treball d’aquest pràcticum. Els dos principals protagonistes del pla eren: l’alumnat i el professorat.
Començant pel professorat: va ser molt enriquidor tot el treball fer amb ell, quan t’encares davant un claustre, obert i amb ganes però molt carregat de feina i en el context actual en el que ens trobem, no sempre esperes que la resposta sigui positiva. Em considero una persona amb iniciativa i això em va donar aire i força per portar a terme la sessió de claustre, no tornaré a explicar com va anar ja que hi vaig dedicar alguns posts del blog, només dir que per a mi va ser una experiència professional molt interessant. Sovint quan formes part del claustre però no et toca estar al davant de cap projecte i per tant no et cal la motivació extra de tirar endavant un aspecte que s’està engegant, et deixes portar i costa posar-te a la pell de l’altre. Aquest acció m’ha ajudat a entendre un part important del departament d’orientació d’un centre. Sovint es pensa que l’orientació d’una escola ha d’estar orientada a l’alumnat però no podem oblidar que una branca importantíssima dels centres escolars és el grup de professorat que hi ha. Si tenim un claustre amb ganes, motivació i els quals es senten acompanyats desenvoluparan la seva tasca educactiva i professional molt millor que is no és així. Una bona tasca de l’equip d’orientació és fer un bon acompanyament al professorat. Durant el primer període de pràctiques, ja vaig poder veure aquest acompanyament, en un tema molt concret com va ser els PI. En aquesta ocasió, ha estat diferent perquè l’objectiu era que el professorat fes una feina de reflexió i de treball en equip, donant la importància al treball com assentador d’unes bases per un pla nou a l’escola. Ha estat molt enriquidor compartir amb els meus companys de feina, però aquesta vegada des d’una altra basant i perspectiva.
 
L’altra branca imprescindible del centre és l’alumnat. A diferència del primer període de pràctiques on vaig estar més en contacte amb alumnat, veient casos, participant en avaluacions i sobretot en l’elaboració de Plans Individualitzats (PI), en aquest cas no he pogut participar tan de la realitat de l’aula. En aquest aspecte he participat de dues maneres diferents: en primer lloc, participant de l’optativa mediem i convivim amb un grup de 1er d’ESO. Per qüestions d’horari no sempre he pogut anar a totes les sessions però a les que he pogut assistir, he pogut copsar les ganes d’aquest alumnes a descobrir-se i a treballar per millorar la convivència del centre. En aquesta matèria optativa, es treballaven les habilitats socials i una mica autoconeixement en una primera fase, i en segon terme, la necessitat de viure en un clima de bona convivència, de respecte i solidaritat amb l’altre. Aquesta optativa es dur a terme durant el primer i el tercer trimestre del curs amb dos grups diferents d’alumnes. S’ofereix a 1er i a 3er d’ESO.  D’aquí va sorgir la idea de crear una optativa per a formar agents de mediació, és a dir, alumnes mediadors. Aquesta idea també està inclosa dins el meu pla de treball però en aquest moment no la pogut valorar perquè aprofitaré les últimes setmanes del pràcticum, inclús una vegada acabat ja que l’allargaré fins a final de curs per desenvolupar-la.
 
Per últim, m’agradaria compartir amb vosaltres el fet que ha estat per mi un període on he après molt. Jo sóc mestra i sóc de els que m’agrada ser a l’aula amb els alumnes, aprenent d’ells i gaudint amb ells. Aquest temps m’ha ajudat a entendre que si vull ser i vull treballar de psicopedagoga, l’escola és le meu entorn, i que el departament d’orientació del centre és un departament viu, dinàmic i molt important pel bon funcionament de l’escola. He pogut aplicar ple d’aspectes apresos durant la carrera, aquells que mentre els estudies creus que al final no recordaràs o bé que  potser no són tan importants. Però el fet és que sí, que tot allò que he anat aprenent a través de les matèries, dels fòrums i de tots els companys que he tingut, arriba un moment que apareix en el teu pensament i que t’ajuda a resoldre algun interrogant que se’t planteja.
M’ha encantat, i perquè no, fascinat poder participar del treball de l’equip d’orientació. Treballar amb les 4 professionals del centre dedicades a l’acompanyament de profes, d’alumnes i de les seves famílies, m’ha ampliat la meva visió parcel·lada de l’escola i per tant he aconseguit tenir una visió més global i per tant més real del centre.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 comentari:

  1. Núria,
    bona sintesi en aquest post.
    Destacar l 'aportació professional que t'ha donat aquest pràcticum , el que anomenes "ampliar mires"; realment, tot coneixement nou, reconstrueix un de ja assolit.
    Felicitats per aquest aprenentatge!.

    ResponElimina