diumenge, 28 d’abril del 2013

pensant en el pla de mediació...

Aquesta setmana una de les tasques que hem començat a fer ha estat començar a pensar en el pla de mediació que volem elaborar per el centre. La creació d'aquest pla em fa especial il·lusió.

Per situar-nos i començar a escriure en la fulla en blanc que teníem referent al pal de mediació, vam partir de dos aspectes que prèviament ja havíem escrit i pensat: els objectius a assolir amb el pla de mediació i com hi arribarem!

Per una banda, els objectius que em vaig plantejar referents a aquest aspecte del pràcticum:
1- Creació d’un document on incorpori el pal de mediació del centre.
2- Dotar al centre d’eines i recursos en la resolució de conflictes. 
3- Proposar la mediació com alternativa en la resolució de conflictes.

Per altra banda, el com arribarem a tenir el pla de mediació
1- Anàlisi sobre la realitat del centre
2- Detecció de necessitats del centre.
3- Estructuració i organització del propi pla de mediació.

A continuació us presento el guió de treball que ens hem marcat, una mena d'índex del possible pal de treball. des d'aquest punt de partida ens caldrà posar en marxa hores de recerca bibliogràfica. 

GUIÓ/ ÍNDEX DEL PLA

INTRODUCCIÓ
  1. JUSTIFICACIÓ

    2. MEDIACIÓ ESCOLAR

  1. Concepte
    • Què entenem per mediació escolar?
  2. Característiques
    • Quins son els trets principals de la mediació?
    • Fases del procés de mediació.
  3. Objectius
    • Què pretenem amb la introducció de la mediació al nostre centre?
  4. Rol de la persona mediadora
    • Qui son i que fan els mediadors i mediadores del nostre centre?
  5. Conflictes mediables
    • Quina tipologia de conflictes creiem que podem mediar?
    • En quins conflcites creiem que no hauriem d'intervenir?
  6. Propostes d'accions
    • Matèries optatives?, sessions de tutoria?, xerrades?, tallers?

3. SENSIBILITZACIÓ
  1. Fases i activitats

4. SERVEI DE MEDIACIÓ DEL CENTRE
  1. Coordinació i dinamització.
    • Funcions, dedicació i reconeixement de la persona coordinadora.
  2. Composició de l'equip de mediadors i mediadores.
    • Persones que actualment integren l'equip per sectors.
  3. Organització de les sessions de coordinació de l'equip.
    • Trobades previstes per a la dinamització i contacte de l'equip de mediació.
    • Objectius de les reunions i espais de formació.
  4. Horaris, espais i materials.
    • Horari de realització de les mediacions, durada i nombre de sessions (aproximadament)
    • Bibliografia disponible al centre.
  5. Destinataris del servei.
  6. Condicions d'accés.
    • Procediment de demanda, adjudicació de mediadors i dia de trobada.
    • Nombre màxim de mediacions anuals per alumne/a.

5. DIFUSIÓ DEL SERVEI DE MEDIACIÓ
  1. Destinataris (o fases) i activitats

6. FORMACIÓ
  1. Formació de nous mediadors i mediadores.
  2. Estratègies de formació d'alumnes, docents, famílies i PAS.
  3. Qui formarà als futurs mediadors i quin serà el model de formació.

7. AVALUACIÓ I SEGUIMENT
  1. Valoració global de la posada en funcionament del servei de mediació: procés i resultats.
  2. Nombre i tipus de conflictes mediats, evolució del servei de mediació, incidència en la millora de la convivència, etc.

8. PREVISIONS DE FUTUR
  1. Calendari d'actuacions de cara a la implantació del servei

4 comentaris:

  1. Núria,
    el guió del pla de mediació és força complet.
    Què implicarà la fase de sensibilització?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Palmira,

      la fase de sensibilització vol, anar introduint de mica en mica la mediació dins al comunitat educativa. primerament anirà dirigida al professorat, fet que aj hem començat amb la primera xerrada al claustre. seguidament inclourà l'alumnat, quan al setembre els presentem l'espia de mediació i la oportunitat del crèdit i per últim les famílies, en aquests cas no tenim massa estudiat com es farà però en un inici hi ha la idea d'informar a través de els reunions d'inici de curs i de poder oferir durant l'any diverses xerrades de professionals al centre relacionades amb l'educació emocional i més concretament la mediació.

      Elimina
  2. Hola Núria,

    crec que els aspectes relacionats amb l'educació emocional i la mediació són molt importants per treballar amb els alumnes. Crec que fins i tot més que alguns dels continguts escolars tradicionals. Amb el nou treball per competències pren importància l'aprenentatge de totes aquelles habilitats que ens ajuden a conviure en una societat cada cop més variable.

    M'agradria aportar quelcom sobre la mediació entre iguals. Veig que has apuntat alguna cosa sobre el tema: matèries optatives a l'ESO i formació d'alumnes dins el pla de mediació. Jo no he treballat directament la mediació entre iguals però he vist alguns centres i companyes que sí hi ho han fet i m'han semblat experiències molt interessants. Veig que tens el pràcticum molt encaminat però crec que és un punt en el que val la pena parar-s'hi a reflexionar. Et deixo alguns documents:

    Vídeo del 2001 on detalla la mediació entre iguals a l'INS Lluís de Requesens de Molins de Rei: http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=17170

    Vida i Conflicte, un material per treballar en un crèdit variables aspectes de doneixença del grup, mediació... : http://www.xtec.cat/sgfp/llicencies/199900/resums/vida_conflicte.pdf

    El material Vida i Conflicte va servir per formar mediadors a l'INS Lliçà de Lliçà d'Amunt (és un vídeo molt semblant a l'anterior): http://www.edu3.cat/Edu3tv
    /Fitxa?p_id=17149

    Aquests només son 3 exemples que et poden introduir en el tema, a la xarxa n'hi ha molts més!

    ResponElimina
  3. Olga,
    moltes gràcies, la veritat és que si et mous una mica per la xarxa hi ha moltíssims documents com dius, però cal remirar bé perquè no tots els que hi ha són vàlids.
    el vídeo de vida i conflicte, m'ha semblat molt interessant!

    ResponElimina