diumenge, 5 de maig del 2013

ANALITZANT DADES: QUINS RECURSOS TENIM?



      Gestió de temps ( quin temps dediquem a gestionar els conflictes
Espais (a soles, a l’aula amb el grup classe).

INFANTIL- PRIMÀRIA
soluciona al moment que passa. De manera immediata.
Valors de la ERE
Tutoria individual
Hora de l’equip
entrevistes amb famílies


ESO- BTL
Hores de tutoria: grupal i individual.
Esbarjo.
Entre passadissos.



Depenen del conflicte es treballa de manera individual o bé amb el grup classe
Pati,
tutoria,
aula



Classe ( tutoria grupal)
Despatx tutoria ( Tutoria Individual)
Pati







En aquest cas queda completament reflectit la sensació que sempre hi ha entre el professorat: a infantil primària sempre hi ha mes temps per fer-ho tot mentre que a la ESO i en el BTL manca temps per dedicar a tot allò que no sigui estrictament curricular. El professorat sovint es queixa que hi ha masses coses a fer, que no es pot tallar tant el ritme de la classe per fer activitats extres, això fa que després altres aspectes se'n vegin ressentits. què en penseu? personalment crec que tota ocasió, sigui curricular  o no és bona per compartir i conèixer una mica més als teus alumnes i per tant és una boníssima ocasió per educar. Per a mi, en aquest document queda palesa la necessitat de trobar més espais on poder treballar amb l'alumnat, en el document posterior que analitzem toca precisament espais on potenciem la participació i la relació. 

7 comentaris:

  1. Nuria, estic d'acord amb tu quan dius que qualsevol situació pot aportar beneficis a tots nivells tant a mestres com als nostres alumne. Però, a la vegada, també he compartit en algun moment l'angoixa de no complir amb els objectius curriculars que es marquen.
    Suposo que aquesta situació necessita d'un canvi profund que deixi de banda les classes de caire teòric i basat en llibres, per donar entrada a un sistema d'aprenentatge actiu que fomenti la relació entre alumnes i mestres i en el qual s'aprengui fent. Quina feinada tenim per arribar a aquest punt, un tant idílic potser, però mai es tard per començar amb els petits canvis.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Marta,
      la sensació de no "arribar a"... és veritat que els professors la tenim moltes vegades i que angoixa molt, per això tal i com dius, ens cal un canvi profund. hem de saber que en qualsevol moment eduquem i que podem aprofitar de manera competent qualsevol situació, dificultat, ... per treballar dins la nostra àrea, sigui la que sigui!

      Elimina
  2. Hola Núria,
    Bona reflexió la que fas del treball interdisciplinari que hem de realitzar com a docents i del qual sempre ens queixem per la manca de temps del que disposem.
    Crec que la mediació és un aspecte que no hem de passar per alt, és important per treballar amb l’alumne en concret, amb el grup-classe,...per conèixer aspectes que pot ser d’una altra manera ens costaria més d’identificar...i que aporta molts aspectes positius a l’individu en particular i al grup classe en general.
    Et convido a visitar aquest blog d’un institut de la meva comarca, on han realitzat una bona activitat per treballar el tema de la mediació: un concurs de fotografia
    http://blocs.xtec.cat/iesdesegurdecalafell/category/general/mediacio-2011-2012/
    Mari Carmen Fernández Gomila

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies,
      He fet una ullada al bloc que m'has dit, l'he trobat molt interessant.

      Elimina
  3. Hola!
    Jo no soc mestra i, per tant, no puc parlar envers aquesta situació que comenteu. Intento imaginar-la i poder empatitzar amb vosaltres però, per altra banda, intento imaginar-me treballant amb alumnes en conflicte i amb alumnes que estan passant per moments de dificultat i m’és molt complicat...
    Sóc del parer de pensar que si hi ha tensions sen se resposta, o els alumnes tenen assumptes pendents, tant personals com escolars que els preocupen o que no poden afrontar per sí sols, difícilment seran capaços de poder seguir amb èxit la formació acadèmica.
    Penso que A vegades no només cal aturar-se a resoldre situacions de conflicte particulars sinó que, a més, cal que de manera subtil es transmetin “maneres i estratègies” de resolució de conflictes per a que els nens i nenes ho puguin aprendre ja des de ben petits. Crec que és una temàtica essencial que s’hauria de treballar a les tutories des de ben aviat lligat amb tot un treball en HHSS.
    Podem invertir molt de temps en “transmetre coneixements i arribar fins a la última pàgina del llibre”, però si enfront no tenim alumnes tranquils, serens, motivats i amb ganes d’aprendre i de gaudir de l’escola i de la cooperació entre els companys, difícilment el treball del docent serà exitós.

    ResponElimina
  4. Hola Núria.
    El que comentés no es fàcil de solucionar, en ocasions els conflictes són molts i no paren d'eixir, si no els talles no pots avançar en el temari, al mateix temps, si no arreglem els conflictes escoltant a totes les parts, els alumnes no estan tranquils i en pau per a poder rebre els continguts i aprendre o descobrir nous coneixements. Per altra banda, és normal eixa angoixa pels continguts, per part dels docents, ja els alumnes de secundària passaran uns exàmens al selectiu, amb una nota que els marcarà els estudis a realitzar. A més a més, ara amb la nova reforma educativa hi haurà exàmens de revàlida tant a primària (6é) com a secundària. Finalment, voldria comentar que els conflictes en les aules van augmentant i la seua tipologia també, per tant, és una barreja molt difícil de resoldre i que no es pot resoldre només des de dins de l'escola. La societat camina en una direcció oposada als valors que intentem oferir en les escoles i instituts i a més es pretén que resolguem els conflictes que la societat crea i que els alumnes s'emporten a les aules. Fem el que podem i més.

    Fins una altra.
    Javi Parra

    ResponElimina
  5. Hola Núria,
    Crec que el gran contratemps és l'horari tan marcat i encaixat que sovint es té als centres escolars i un cop es passa la primària, encara es fa més difícil ja que els horaris encara es marquen més per la intervenció dels docents especialistes. Vull dir que quan la mateixa persona és qui desenvolupa tot l'horari escolar, pot anar adequant-se a les necessitats del moment però quan són diferents persones les que intervenen en un grup i aquestes intervencions es marquen amb horaris concrets, aquests s'han de complir per no interferir en les dinàmiques de la resta de grups-classe i de docents. Així doncs, per una banda, crec que l'etapa en la qual es pot adaptar més l'horari a les necessitats del moment és l'educació infantil. Si en aquest momentfem una gran inversió de temps i d'esforços per treballar les habilitats socials i la resolució de conflictes, de ben segur que a la secundària i al batxillerat necessitarem intervenir menys vers a aquests aspectes. Per altra banda, coincideixo amb la Lorena en destacar la importància del treball de les habilitats socials des de ben petits per tal d'aconseguir una resolució autònoma i exitosa dels conflictes però considero que aquest treball s'ha de mantenir al llarg de tota l'educació aprofitant totes les àrees, és a dir, fent un treball transdisciplinar.

    ResponElimina